Čtecí návyky



Někdo využívá prázdniny na blogu k tomu, aby sdílel své zážitky s dovolené nebo právě přečtení knihy.  Já jsem se rozhodla léto zpestřit tím, že se zavrtám do světa knižních tagů, protože je to docela příjemný způsob, jak může čtenář poznat svého bloggera.
😇
A jaký jiný tag na úvod bych si měla připravit, než ten o knižních návycích, že?
Našla jsem poměrně velkou škálu jeho variant, ale tato konkrétní pochází od Infinity.
Věřím, že vás zaujme a těším se na vaše čtenářské zvyky a návyky ...
Krásný a pohodový začátek prázdnin přeje 
Tatafa
😉


1. Máš doma určité místo pro čtení?
Tak jako asi pro každou správnou studentku je pro mne tato otázka poměrně záludná. 
Co říci, když posledních 7 let trávíte většinu roku na koleji, internátu nebo privátu v cizím městě, zatímco doma jste "jen" o prázdninách a víkendech?

Asi z tohoto důvodu je mým nejoblíbenějším místem doma postel, protože ta je všude a všude je i prostor pro odložení nějaké té dobroty ke čtení.

Oproti tomu mým opravdu nejoblíbenějších a nejčastěji využívaným místem pro čtení je vlak. Přeci jen co jiného se dá ve vlaku, kde není internet dělat jiného než číst celou cestu (někdy i 4 hodiny), že? 
Ve vlaku prostě musí jít stranou i škola a hurá na knížku ...

2. Záložka nebo náhodný kus papíru?
Vzhledem k mé povaze flegmatika, který je neustále tak trochu s hlavou v oblacích , si pro jistotu většinou nedávám do knížky nic - jednak si vždycky alespoň rámcově pamatuji, kde jsem v knížce asi byla. 
Nu a druhým důvodem je především strach, že bych nějakou záložku ze své sbírky, díky roztržitosti ztratila.

Ale přesto, pokud něco do knížky vkládám, tak jedině magnetické záložky, u kterých je poměrně malá pravděpodobnost, že je ztratím. 
Magnetická záložka od firmy Albi.cz
Záložky/papírky si prostě u mne zaslouží jet ty "nej" knížky, u kterých je velká pravděpodobnost, že si je budu střežit jako oko v hlavě.😉

3. Můžeš přestat číst kdekoliv chceš nebo musíš dojít ke konci kapitoly, na konec strany a podobně?


Rozhodně musím dojít na nějaký konec, protože ve většině případů bych se jinak od knihy neodtrhla.😉
Většinou je to se slovy "jen dočtu tuhle kapitolu a půjdu dělat něco do školy/uvařit, ...". I když úspěšnost je mnohdy velice nízká, protože zvědavost je rozhodně vyšší než svědomitost a ochota dělat povinnosti.

4. Jíš nebo piješ během čtení?

Myslím si, že to rozhodně záleží na knize a místě, kde knížku otevřu. Obzvláště ve vlaku nemám ráda jídlo ani pití u knížky, protože nikdy nevím, kdy sebou vlak pořádně trhne a obsah skončí na knížce.

Oproti tomu, pokud si knížku otevřu doma, ráda si ke knížce uvařím hrnek kávy, protože bez ní to není ten pravý odpočinek. Ale ani doma nejsem úplně zastáncem jídla, byť nějaká ta dobrota neuškodí, ale přeci jen je jídlo značně nepraktické při otáčení stránek a držení knížky.



5. Můžeš číst při poslouchání hudby nebo dívání se na televizi?

Pokud si chci knížku opravdu užít, tak nemám ráda ani muziku ani televizi, protože mluvené slovo/český text písniček mi vždycky dokáže nabourat pozornost, kterou bych chtěla věnovat knížce.

Ale je pravda, že absolutní ticho při čtení také úplně nemusím - ideální kulisou ke knížce je kavárna, park nebo jiné veřejné místo, kde šumí rozhovory dalších lidí, které můžete, ale také nemusíte poslouchat a hlavně nemáte pocit, že jste úplně sami/opuštění.

6. Jedna kniha nebo všechny najednou?

Někdy jediná kniha, někdy více najednou - asi i tato otázka záleží na mém aktuálním rozpoložení. Jsem člověk, který si knížky většinou vybírá podle toho, jestli na ně má tu správnou chuť a duševní rozpoložení, takže se mi velice často stává, že mám rozečtených více knížek naráz i několik týdnů/měsíců, protože chvíli trvá, než na ně znovu dostanu "chuť", abych je dokázala dočíst

7. Čtení nahlas nebo potichu ve své hlavě?

Rozhodně si čtu potichu, protože hlasité předčítání mám spojené především s učením se na zkoušky. Navíc při hlasitém čtení mizí ten neviditelný svět, který mi čtení přináší.

8. Čteš dopředu nebo přeskakuješ stránky?

Rozhodně ano, protože knížky si většinou vybírám podle toho, jak dopadnou, protože nemám ráda smutné konce. Zároveň jsem velice zvědavý člověk, který nedokáže vydržet to napětí, kdy neví, jak příběh dopadne. - Jeden z mých největších čtenářských hříchů, kterého ne a ne se zbavit ...😔

9. Píšeš do knih?

V tomto ohledu jsem asi barbar, ale rozhodně nezatracuji psaní/podtrhávání v knížkách, ale všeho s mírou.

Osobně si dělím knížky na dvě hlavní kategorie - beletrii a "užitkové/pracovní".

Pokud se jedná o beletrii, tak zde bytostně nesnáším jakékoliv vpisování do kníže a to především protože si většinu těchto knížek půjčuji v knihovně a některé popisky jsou v knihách naprosto otřesné.

Oproti tomu v užitkové - např. ve skriptech, Bibli apod. sama popisky, poznámky a jiné zvýraznění sama hojně využívám, ale opět jen v těch, které jsou mé vlastní. Tady má psaní nějaký význam, praktické využití, díky kterému si například stať lépe zapamatuji, což je pro mě hlavní význam naučných knížek.


10. Jakou knížku máš rozečtenou? Jakou knihu se chystáš číst?

V současné době jsem zavrtaná do knížky Doktorka z konce, kterou vydalo nakladatelství Alpress. Jedná se o romantiku tak trochu ve stylu červené knihovny, která však po celou dobu udržuje čtenáře v napětí, jak to vlastně dopadne.

Kromě toho také dočítám knížku, kterou všichni znají, ale nikdo ji nechce číst - Babičku od Boženy Němcové. Myslím si, že knihu není nutné více představovat, možná jen přiblížit, proč jsem si ji vybrala. Asi to bylo proto, že jsem si kdysi slíbila, že po skončení školy se na ni vrhnu a tak jsem svůj slib a dlouhé přání konečně splnila.😉

Zatímco odpovědět co čtu je poměrně snadné, otázka co budu číst je znatelně těžší na zodpovězení. Přeci jen seznam knížek které mne zaujaly je poměrně dlouhý. Ale asi zvítězí buď historický román Kabinet milostných dopisů z produkce nakladatelství Knižní klub.

11. Jak nacházíš nové knihy ke čtení?

Většinou si knížky vybírám podle jejich obálky, takže mne velice často zaujme kniha ve výkladu knihkupectví nebo v knihovně. V poslední době stále častěji nacházím inspiraci v čtenářských nebo bloggerských skupinách na Facebooku nebo přímo v edičních plánech nakladatelství.

12. Kdy jsi začala číst?

Sama jsem začala číst v první nebo ve druhé třídě a tehdy mezi mé favority rozhodně patřil Harry Potter, který v té době u nás začal vycházet, a pak románky od Věry Řeháčkové.
Ale úplně to nepovažuji za počátek svého čtení, protože ten je mnohem a mnohem dříve v době, kdy mi velice často předčítali rodiče.

13. Jak často si kupuješ knihy?

Tak jednou za dva měsíce nebo když je nějaká příležitost se odměnit - třeba úspěšná zkouška. A i tak většinou nejdříve zabrouzdám na Databázi knih a teprve potom zajdu do knihkupectví. Spíše si knížku půjčím v knihovně a pokud se mi líbí, teprve si ji koupím, to že bych si koupila úplně něco nového je vyjímka, která spíše souvisí s euforií z aktuálního úspěchu nebo složené zkoušky.

14. Jak často se podíváš na poslední stránku knihy?

Rozhodně vícekrát a to nejen při samotném čtení, ale také pokaždé, když hledám něco co bych si znovu přečetla - většinou podle poslední stránky/stránek zjišťuji, jestli mám na tu knihu opravdu chuť.


2 komentáře:

  1. Ráda čtu o knižních zvycích jiných lidí, takže jsem si u Tebe hezky početla :) Ale velký obdiv za to nenakupování, to já prostě neumím, nákupu knih neodolám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to jsem moc ráda, že se líbilo, mám tagy také ráda, alespoň můžu poznat bloggera osobněji :) však já nákupům těžce odolávám, ale peněženka studentky ve velkoměstě je poměrně prázdná ... už se těším, až si jednou budu moci více kupovat ;)

      Vymazat